Telefoons tijdens de workshop?

Gisteren gaf ik een workshop Zakelijk Tekenen bij kaarslicht in het Centraal Ketelhuis in Amersfoort. En al die telefoons?

Mijn belangrijkste tip is: afkijken! Dus google wat je wilt tekenen in combinatie met het woord ‘icoon’, ‘symbool’ of ‘kleurplaat’, klik op afbeeldingen en laat je inspireren. Deze groep van 20 HRM-ers bracht de tip gelijk in de praktijk.

ICT-processen in beeld

Vandaag verzorgde ik een workshop Zakelijk Tekenen voor 18 ICT-ers in het prachtige Humanity House in Den Haag.

Naast de basisvaardigheden van het Zakelijk Tekenen gingen deze ICT-professionals aan de slag met het visualiseren van de eigen vaktermen. Als afsluiter hebben ze allemaal een proces visueel weergegeven.

Visueel werken met 38 HRM-ers

Wat een mooie aftrap van de week: 38 HRM-professionals meenemen in de wereld van visueel werken met zakelijk tekenen. Deze keer hebben we er een visuele dag van gemaakt. Na de opwarming wist iedereen met zelfverzekerde lijnen iconen en figuren te tekenen. In korte tijd ontstonden de mooiste visuele beelden van de HR-thema’s waar deze professionals dagelijks mee te maken hebben. 

De middag stond in het tekenen van de visie op 2022 en de weg hiernaartoe. Met een op maat gemaakte visuele template reflecteerden de teams op deze visie. Nadat deze beelden in de groep werden gedeeld sloten de deelnemers af met het maken van een storyboard: een visueel plan van aanpak. De opbrengst gaat mee naar het eerstvolgende HRM-overleg waardoor de inhoud levend blijft.   

4G+ feedbackmodel in beeld

“Stuur ze maar naar een feedback-training”. En vervolgens werd iedereen met tegenzin naar zo’n instrumentele training gestuurd, waar je moest oefenen met de ‘Ik’ boodschap. Eenmaal terug op de werkvloer veranderde er niets. Toen teamcoach Orlando mij vroeg een illustratie te maken van een feedbackmodel, was ik aangenaam verrast over zijn verdiepende aanpak. De basis hiervan is het 4G-model. 4G staat voor de vier stappen: gedrag, gevoel, gevolg en gewenst. Orlando brengt met zijn aanpak verdieping in deze stappen, waardoor er echt verbinding met de ander ontstaat en de focus op de gezamenlijke ambitie centraal staat.

De eerste stap in het model is het benoemen van het gedrag dat je bij de ander ziet in een specifieke sitiatie. De context van deze situatie is van belang, omdat dit gekoppeld is aan de collectieve ambitie. Je benoemt vervolgens welk gevoel het gedrag van de ander bij je oproept. Orlando licht toe dat het vaak lastig is emoties en gevoelens onder woorden te brengen. Daar komt bij dat emoties heel persoonlijk zijn en je niet van een ander kunt verwachten zich in jou te verplaatsen. Door te benoemen wat de onderliggende behoeftes zijn geef je inzicht in waar de emotie precies vandaan komt. Deze behoeftes zijn universeler en herkenbaar voor de ander. Door op dit niveau in gesprek te gaan is het dus eenvoudiger je te verplaatsen in de ander. Zodra dit helder is, beschrijf je het gevolg van het gedrag en het effect hiervan op de collectieve ambitie. Deze collectieve ambitie geeft de handvatten om het gewenste gedrag te benoemen en hierover afspraken te maken. Het is wel aan te raden eerst te checken of de ander de bereidheid heeft om afspraken te maken, zeker als er acties en gevolgen aan gekoppeld zijn.

De stappen van zijn 4G+ feedbackmodel heb ik vastgelegd in bijgaande illustratie. Uiteraard in lijn met de huisstijl van De Regie, het bedrijf van Orlando. Hij gebruikt deze plaat bij de begeleiding van teams naar meer eigen regie in de samenwerking en bij het behalen van de teamresultaten.

Wil je ook een illustratie in huisstijl? Neem contact op via saskia@ontwikkelzin.nl. Meer inspiratie is te vinden op Ontwikkelzin.

Terugkomdag Logius

Een team van Logius kreeg vorige maand tijdens mijn 2-daagse training de handvatten om een template te ontwerpen voor een terugkerend overleg. Hiervoor gebruikten we de stappen van design thinking.

Templates zijn grote invulvellen die helpen bij het zichtbaar maken van wat er leeft. Samen met een goede werkvorm levert het op dat teamleden elkaar beter begrijpen en er sneller inzicht en besluitvorming mogelijk is. Hieronder vind je enkele voorbeelden ter inspiratie.

De opdracht aan het team van Logius was de zelfontworpen template in de praktijk te testen. Vandaag gaan we kijken hoe dat is gegaan. Ik ben benieuwd!

Visueel verslag Heidag BC&K van UWV-SMZ

In het prachtige Amsterdam Art Center (AAC) mocht ik gisteren een heidag van de afdeling BC&K visueel vastleggen. Geen verkeerde plek om geïnspireerd te raken! 

En mijn ex-collega en opdrachtgever Rob de Ridder heeft uiteraard een plekje in de visual gekregen!

Visueel verslag BC&K UWV

Start jouw creatieve revolutie!

Je ziet dat het anders kan, hebt goede ideeën en ziet veel kansen. Toch lukt het je niet goed jouw ideeën concreet te maken, in de praktijk te brengen of de mensen om je heen hiervoor warm te krijgen. En dat is jammer, want als jij jouw creatieve kracht goed inzet is vernieuwing en innovatie absoluut mogelijk.

In het halfjaarprogramma Ontwikkelfocus help ik je in 5 stappen dit te veranderen. Met als resultaat dat jij jouw ideeën kunt vertalen naar concrete oplossingen. Zodat je met jouw creatieve mindset de mensen om je heen besmet. En dat jij de eerste stappen zet in een ware creatieve revolutie!

Kijk op Ontwikkelfocus voor informatie over het programma en start nog dit jaar jouw creatieve revolutie!

Startersset Zakelijk Tekenen

Wat is de overeenkomst tussen Den Haag, Zutphen, Utrecht & Reusel? Daar wonen de vier gloednieuwe talenten in Zakelijk Tekenen die mijn werkboek binnenkort in de de bus hebben! ✏️

Deze Startersset Zakelijk Tekenen is voor iedereen die kennis wil maken met de kracht van simpele beelden als visuele communicatie.

Het werkboek bevat theorie, tips en oefeningen en beschikt over een ringband aan de bovenzijde. Hierdoor is het zowel door rechts- als linkshandigen te gebruiken. Daarnaast bevat de set een schetsboek met stevig papier en een set mooie stiften met zowel een dikke als dunne punt.

Ook zin in wat creatief vermaak in de vakantie? Laat het me weten of zoek naar ‘Ontwikkelzin’ op bol.com en wie weet verras jij je collega’s na de zomer met jouw nieuwe talent.

Focus

Focussen, ik vind het maar lastig. Er zijn nou eenmaal te veel leuke dingen om te doen. Kiezen voelt dan als onmogelijke taak, want kiezen voor het één is het andere niet doen. En als je dan een keuze hebt gemaakt, is er nog een portie focus nodig om tot afronding te komen. Ook niet mijn ding. Ben ik net lekker op weg met het één, dient het volgende toffe idee zich alweer aan. 

“Maar het altijd hebben van nieuwe ideeën is ook een talent!”, hoor ik nogal eens. Het is inderdaad fijn. Toch blijft het bij een idee als ik het niet kan omzetten naar concrete output. En dan heeft niemand er wat aan.

Begin dit jaar besloot ik het daarom anders aan te pakken. Ik koos ervoor om met focus aan de slag te gaan met een idee waar ik al maanden mee rondliep: het digitaliseren en drukken van mijn coachkaarten. De toegevoegde waarde van mijn getekende versie op memorykaartjes had zich al bewezen. Toch voelde ik de behoefte dit te professionaliseren, echt iets moois neer te zetten en dit breder te verspreiden. 

Het was behoorlijk stretchen, met vallen en opstaan uit mijn comfort zone, maar wat ben ik trots dat het is gelukt! Twee verschillende doosjes met mijn coachkaarten, van begin tot eind eigenhandig gemaakt! En ja, het 3e doosje met thema ‘creatie en innovatie’ komt er aan. Met focus.

Wil je ook aan de slag met de coachkaarten? Kijk hier voor meer informatie.

Set 1

  • Set 2