Tips voor meer verwondering in je werk!

Als een klein kind dat voor het eerst de wereld ontdekt, zo voel ik mij de eerste maanden in een nieuwe baan. Nog ongehinderd door procedures, belangen en verborgen agenda’s aanschouw ik alles vol verwondering. Alle werkprocessen, overlegvormen, beleidsstukken en actiepunten zijn voor mij nieuw en met mijn frisse blik ik haal ik in no-time de knelpunten en inefficiënties boven tafel. Ik vraag iedereen het hemd van het lijf: ‘Hoe werkt dat bij jullie? Wie gaat daar over? Waarom doen jullie dat zo?’. Mijn observaties brengen anderen aan het denken en mijn ideeën worden gewaardeerd en soms zelfs overgenomen. Wat een heerlijke tijd!

verwondering

In de jaren dat ik werkte als werving & selectie consultant gaf ik mijn kandidaten de tip om de eerste periode in de nieuwe baan alles op te schrijven wat hen opvalt en dit bespreekbaar te maken. Opdrachtgevers gaf ik juist weer de tip om open te staan voor de frisse blik van hun nieuwe aanwinst. Feit is namelijk dat medewerkers in de eerste periode van hun nieuwe baan met hun frisse blik veel waardevolle tips kunnen geven.

Comfort zone
Als je langere tijd hetzelfde werk doet, merk je dat het steeds vaker op de automatische piloot gaat. Je hebt je aangepast aan de binnen de organisatie geldende (ongeschreven) regels. En door je behoefte om ergens bij te horen stel je deze regels steeds minder vaak ter discussie. Na gemiddeld 200 dagen zit je lekker in je comfort zone. Natuurlijk kan het heel prettig zijn dat je werk minder moeite kost, maar er schuilt ook een risico in deze comfort zone. Het risico is dat de behoefte om nieuwe dingen uit te proberen steeds meer afneemt en dat je de geldende werkprocessen, regels en procedures voor waarheid aanneemt. Je creativiteit en vernieuwingskracht neemt af en eigenlijk leer je in deze fase niets nieuws meer. Want leren doe je echt alleen buiten je comfort zone!

Frisse blik
Vlak voor een feestje bekijk ik mijn huis eens door de ogen van de visite. Bij het zien van de enorme berg speelgoed in de woonkamer, de stapel tijdschriften naast de bank, de grote hoeveelheid rondslingerende opladers, pennen, elastiekjes, sokken (mijn zoon gooit ze overal waar het hem uitkomt neer) en de berg papieren en knutsels op de eettafel, kom ik tot de conclusie dat we ons weer heel comfortabel hebben genesteld in alle rommel. Tijd om op te ruimen! Grappig dat dit pas zichtbaar wordt als ik kijk met een andere blik. Die andere, frisse blik kun je blijkbaar naar behoefte oproepen en aanzetten.

Ook in je werk is dat mogelijk. Stel jezelf eens wat vaker de vraag: Waarom doe ik dit nu? Deze vraag kun je op 5 verschillende manieren stellen aan jezelf. Door de klemtoon steeds op een ander woord te leggen, krijgt de vraag een andere betekenis. Het geeft je een manier om met een andere, frisse blik te kijken naar de werkzaamheden die je anders zonder nadenken op de automatische piloot doet.

      • WAAROM doe ik dit nu?

Is het echt noodzakelijk dat ik die taak uitvoert? Of doe ik het vooral uit gewoonte? Hoort de taak eigenlijk wel bij mijn core-business? Zo niet, wat zou ik dan wel/beter kunnen doen?

            • Waarom DOE ik dit nu?

Is er eigenlijk wel een actie nodig? Of is het bijvoorbeeld voldoende iets voor kennisgeving aan te nemen? Veel problemen lossen zich vanzelf op, dus het niet ondernemen van actie kan ook een slimme zet zijn.

                    • Waarom doe IK dit nu?

Ben ik echt de aangewezen persoon om die taak uit te voeren? Onderzoek eens of je taak kunt delegeren, dat geeft ruimte.

                              • Waarom doe ik DIT nu?

Is er wellicht een slimmer alternatief voor de taak die ik wil gaan doen? Je kunt het misschien oplossen door een telefoontje in plaats van een uitgebreide mail.

                                          • Waarom doe ik dit NU?

Wat is de prioriteit van de taak? Kan het wachten? Vaak lijkt iets dringender dan het is. Ook opdrachten die je van anderen krijgt worden vaak met grotere urgentie gebracht dan nodig.

Verwondering
Door het beantwoorden van deze vragen kijk je op een andere manier naar je werkzaamheden. Kun je gelijk afscheid nemen van al het overbodige gedoe waar je zo druk mee bent! Een opgeruimd gevoel zorgt voor meer werkplezier en het geeft je de ruimte om buiten je comfort zone op zoek te gaan naar avontuur en verwondering!comfort-zone

LinkedIn