Een ander CV dan doorsnee? Denk goed na over je doelgroep!

Vorige maand besloot ik een experiment te doen. Ik plaatste onderstaand geïllustreerde CV op Linkedin met de volgende vraag: ‘Wat vinden jullie van een CV in deze stijl? Spreekt het je aan of vind je deze stijl minder geschikt voor een CV en mag het zakelijker?’

Dat heb ik geweten… Het bericht is bij meer dan 9400 Linkedinleden in de tijdlijn verschenen en 72 leden hebben er op gereageerd. Hiervan hebben 36 leden het bericht geliked en 39 leden hebben ook commentaar bij het bericht geplaatst. En deze commentaren kunnen bijna niet verder uiteenlopen….

visueel CV

Geïllustreerd CV

Van ongezouten commentaar:
“Leuk als je niet ouder bent dan 10.”
Via opbouwende tips:
“Uitwerking vraag om aansluiting op de doelgroep”
Tot enthousiaste complimenten:
“Prachtig, het straalt uit wat je meebrengt.”

Tijd voor nader onderzoek!
Voor dit nader onderzoek heb ik de profielen bekeken van de 72 Linkedinleden die hebben gereageerd (laten we hen de respondenten noemen). Een aantal kenmerken van deze respondenten heb ik samen met de commentaren in een tabel gezet, waarna ik deze met elkaar heb gecombineerd en vergeleken. Een wetenschappelijk onderzoek wil ik het niet noemen, maar een interessante analyse is het wel!

Reacties uit 1e, 2e en 3e lijn contacten
De verdeling van de 72 respondenten tussen de 1e, 2e en 3e lijn contacten is ongeveer gelijk. Als we echter alleen kijken naar de 39 respondenten die commentaar hebben achtergelaten, dan blijkt dat 20% van hen afkomstig is uit de 1e lijn, 49% komt uit de 2e lijn en 31% komt uit de 3e lijn. 80% van de commentaren is dus geschreven door mensen die ik niet ken.

Van deze 39 respondenten heeft 48% positief gereageerd, 26% geeft een negatief commentaar en de reactie van de resterende 26% is neutraal te noemen. Een neutrale reactie is in dit verband: “Voor illustrator prima, voor senior adviseur niet zakelijk genoeg.” De respondent staat er dus wel enigszins voor open, maar ziet ook minpunten. De respondenten die negatief reageerden staan niet open voor dit CV. Een voorbeeld van een negatieve reactie is: “Nee, serieus?”. In bijgaande grafiek is te zien dat de negatieve commentaren alleen door contacten uit de 2e en 3e lijn zijn gegeven.

grafiek 1

Verschillen per sector en functiegroep
Van de 10 respondenten die negatief hebben gereageerd, komen er 9 uit de private sector (in onderstaande grafiek als ‘zakelijk’ aangegeven). Daarnaast hebben 4 respondenten uit deze sector neutraal gereageerd en gaven 7 respondenten uit de private sector positief commentaar.

Kijken we naar de publieke sector en de respondenten die werken vanuit een eigen bedrijf, dan wordt er vanuit deze groep vaker positief commentaar gegeven. Vanuit deze sectoren worden in verhouding ook de meeste tips gegeven om het CV beter te maken.

Van alle respondenten heeft ongeveer de helft een functie als coach of leidinggevende of een functie in HR/recruitment. Van deze respondenten is 11% negatief, 33% neutraal en 55% geeft positief commentaar. De andere helft van de respondenten werkt als techneut, heeft een operationele of adviserende functie in de zakelijke of financiële dienstverlening of is voornamelijk commercieel bezig. Van deze groep is 37% negatief, 21% neutraal en 42% positief.

grafiek 2

Tips van de respondenten
Er zijn ook verschillende tips meegegeven door de respondenten die een neutraal of positief commentaar hebben gegeven. Een deel van deze tips richten zich op de inhoud van het CV. “Aanvullen met WAT je hebt gedaan en HOE je dat hebt gedaan.”, is daarbij de meest gegeven tip. Kijken we naar de tips over de vorm/lay-out van het CV, dan zijn de reacties samen te vatten als: “Creatief, het laat zien wie jij bent, maar het past niet overal.” Ook wordt geadviseerd te zoeken naar een vorm waarbij het CV strakker en zakelijker is, maar de creativiteit duidelijk naar voren blijft komen. Daarnaast wordt de leesbaarheid van het CV genoemd als aandachtspunt.

Door 43% van de respondenten wordt gewaarschuwd dat dit CV voor veel organisaties en functies niet zakelijk genoeg is en dat het belangrijk is het CV goed te laten aansluiten op de functie waarop je solliciteert. Een respondent geeft daarbij aan dat het vooral bij zakelijke functies niet handig is om te veel af te wijken van ‘doorsnee’. Ook wordt aangegeven dat recruiters veelal nog van de oude stempel zijn waardoor een ‘veilig’ CV beter is. De respondenten die positief hebben gereageerd, geven aan dat het belangrijk is dat het CV bij je past en dat het laat zien wie jij bent en wat je meebrengt. “Waar het CV past, pas jij!”, aldus één van de respondenten.

Mijn conclusie en advies
De afgelopen jaren heb ik als recruiter, HR-adviseur en loopbaancoach honderden CV’s onder ogen gekregen en veel sollicitanten gesproken. Op basis van deze ervaring is mijn advies te starten bij jezelf. Neem je eigen kwaliteiten en persoonlijkheid als uitgangspunt en maak een basis-CV. HIervoor is het belangrijk dat je scherp hebt wie je bent, wat je kunt en wat je komt brengen. Met deze vijf tips voor het vinden van een passende baan breng ik je vast op weg.

Zodra je die leuke baan hebt gevonden en gaat solliciteren is het tijd om van het basis-CV een maatwerk-CV te maken. Verdiep je daarvoor goed in de functie, organisatie en branche. Dit is overigens de 1e tip van deze vijf sollicitatietips voor een succesvolle sollicitatie. Verplaats je goed in de lezer en zorg ervoor dat jouw toegevoegde waarde voor de functie en organisatie duidelijk naar voren komt.

Op deze manier breng je het beste van twee werelden samen in het CV: jouw kwaliteiten en persoonlijkheid èn de toegevoegde waarde die je hebt voor de functie en organisatie. Een geïllustreerd CV kan dus best passend zijn, maar alleen als het ook ècht aansluit op de functie en organisatie.

Dankzij de reacties van alle respondenten kwam ik op het idee om deze analyse te maken. Hierbij dank ik hen voor de genomen moeite om te reageren op mijn post!