Succesvol solliciteren: 5 tips die echt werken!

Ongeveer 15 jaar lang beoordeelde ik vrijwel dagelijks CV’s en brieven en voerde ik vele sollicitatiegesprekken. Mijn ervaring is dus vooral ‘aan de andere kant van de tafel’. Dit heeft mij waardevolle inzichten gegeven die ik als loopbaancoach goed kan gebruiken. Maakt mij dat een expert? Tja, ergens over adviseren is toch iets anders dan het zelf doen…. De hoogste tijd om mijn eigen tips in de praktijk te brengen!

Dankzij de 5 tips voor het vinden van die passende baan vond ik DE vacature die bij mij past: HRM-adviseur binnen de jeugdgezondheidszorg. En met onderstaande sollicitatietips is het gelukt: de baan is binnen!

 

Tip 1      Verdiep je in de functie, organisatie en branche
Je hebt die leuke vacature gevonden, tijd voor meer verdieping.

Pluis de vacaturetekst goed uit, bezoek de website van de organisatie, google op de branche en noteer alles wat je interessant vindt. Welke ontwikkelingen zijn er in de branche? Wat is de missie en visie van de organisatie? Wat zijn de doelstellingen voor de komende jaren? Veel organisaties plaatsen hun jaarplannen of sociaal jaarverslag op hun site, dus maak er gebruik van.

Tip 2      Bel de contactpersoon
Het achterlaten van een goede 1e indruk begint nu.

Deze stap wordt vaak overgeslagen en dat is jammer. Je kunt namelijk nu al zorgen voor een goede 1e indruk. En dankzij tip 1 kun je goede vragen stellen en nieuwe, nuttige informatie krijgen. Bereid het telefoongesprek goed voor, noteer de vragen die je hebt en zoek een rustige plek om te bellen. Op ‘mijn’ vacature reageerden 185 andere HR-adviseurs. Maar dankzij mijn telefoongesprek heb ik meer informatie en staat mijn naam alvast genoteerd.

Tip 3      Maak een CV en brief op maat voor deze functie
Wat heb jij de organisatie te bieden? Waarom moeten ze jou aannemen?

De informatie die je via tip 1 en 2 hebt gekregen, geeft goede input voor een CV en brief op maat. Op die manier laat je merken dat je echt geïnteresseerd bent in deze organisatie en niet met hagel schiet. Verplaats je met je brief in de lezer: de recruiter is echt niet gevoelig voor jouw behoefte aan een nieuwe loopbaanstap, maar wel voor jouw toegevoegde waarde aan zijn organisatie. Dankzij mijn tips voor het vinden van een passende baan heb je een kort en krachtig CV met mooie lay-out. Dit CV pas je verder aan zodat de tekst goed aansluit op de vacature. Tijd voor verzending!

Tip 4      Bereid je sollicitatiegesprek goed voor (ook het 2e en 3e gesprek)
Na alle voorbereidingen start het echte werk nu pas.

En dan word je uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Je dacht dat jij je al goed had voorbereid? Nu begint het pas echt! Je bent namelijk niet de enige die wordt uitgenodigd. Bereid je dus heel goed voor en zorg dat je uitgerust, gemotiveerd en met zelfvertrouwen het gesprek ingaat. Je weet dankzij de tips uit mijn eerdere bericht prima te vertellen wie je bent, wat je wilt en wat je kan en dankzij deze sollicitatietips kun je ook duidelijk uitleggen wat jij de organisatie komt brengen. Dus go for it! En word je voor een 2e of zelfs 3e gesprek uitgenodigd? Bereid dat gesprek dan net zo goed voor als het 1e gesprek. De baan is pas binnen als de handtekening staat.

Tip 5      Heb vertrouwen en houd vol
Niet aangenomen? Jammer! Maar heb vertrouwen en zet door.

Zolang jij je goed hebt voorbereid en alles hebt gegeven, kun je trots zijn op jezelf. Wellicht was dit toch niet jouw baan. Heb vertrouwen tijdens het solliciteren en houd vol. Op naar de volgende vacature….

Kun je wel wat hulp gebruiken bij één of meer van deze tips?
Bijvoorbeeld hoe je zorgt voor die goede 1e indruk tijdens het telefoongesprek of welke vragen je kunt verwachten bij het sollicitatiegesprek. Bel of mail me en ik help je graag op weg.

Tot snel, Saskia
06-25066776
Saskia@ontwikkelzin.nl

Print hier de pdf:  Succesvol solliciteren – 5 tips die echt werken!

LinkedIn